09 December 2008
بحث شیرین "تعریف (!) موانع" سکولاریسم
آلمانها به سکولاریسم میگن زکولاریسم. به سیبیل هم میگن زیبیل. اما گولته نام خانوادگی یه زیبیل خانومه که بخش آسیای دوی چه وله را "سرپرستی" میفرمایند، اونم طوری که "وله" ربطی به ول و خل و چل و چه و چه معمولی نداشته باشه.
"دوی چه وله" یه چیزیه مثل رادیو زمانه (!) معروف خومون (!). یعنی فارسی هم بلده. منتهی حقوق امثال زیبیل گولته و آفتابه بیارای شکر شیرین گفتار ایشونو مالیات دهنده های آلمانی میدن که اندر رابطه با خرپول های حکومت آخوندی ما رکورد واردات و صادرات و این جور چیزا رو ماشالا تو دنیا شیکستن و هزار ماشالا پاشم واستادن که از لحاظ فرهنگی(!) و حقوق بشری(!) "جبران" هم بکنن ... برامون کنفرانس(!) برلین و جشنواره (!) دور و نزدیک و چه و چه راه بندازن... که جدیدترین و در عین حال بامزه ترین این کارای فرهنگی(!) و حقوق بشری(!) یه شاهکار "سکولاریستی(!)" است به "سرپرستی" گولته؛ مزین به "شرکت" شخص شخیص حاج آقا "ی-مثلت-بیق"!
اندر کرامات نزول اجلال حاج آقا "ی-مثلت-بیق" به آلمان ، همین بس که مقدمتا "فرصتی دست داده است" (به لفظ دوی چه وله سیبیل گولته) تا "پیرامون مسائل بینالمللی و داخلی ایران با او به گفتگو بنشینیم"!
این "فرصت" فی الواقع اون چنون طلاییه که نتایج مفصل "نشستن به گفتگو" طوری با یک تیتر سیبیل گولته ای غلط انداز به زیور درج آراسته شده که برق از چشممون فواره میزنه:
"ابراهیم یزدی: ما معتقد به جدایی نهاد دین از نهاد دولت هستیم"!
این به گفتگو "نشستن" به هر حال مفیده. خیلی "مفید". بر منکرش لعنت. اما تا اونجا که به ما مربوط میشه، مشخص میکنه که 3کولاریسمدونی سیبیل گولته دوی چه وله یه چیزیه عمیق و داغ و تماشایی مثل سیرک. یه چیزی که تیر آهن اول توش گم میشه و البته بعد ذوب میشه. هر چی که هس، پروستات معروف حاج آقا ی-مثلت-بیق متاسفانه به "گفتگونشستگان" اجازه غلطای زیادی نمیده و بعله برون مفصلشون اندر "اعتقاد" به امکان خواستگاری دسته جمعی اصول شماره 1و 2 و 3 و 4و 5و 24 و 27 121و چه و چه قانون (!) اساسی حکومت آخوندی از "جدایی نهاد دین از نهاد دولت" یه چیزو ( حد اقل به گفتگونشستگان) خرفهم می کنه:
"میدانید که سکولاریسم تعریف مانع و جامع ندارد"!
"فرصت" گرانبهای مستفیض شدن تمام و کمال از این تبلیغات پراکنی سکولاریستی (!) حضرات ذیلا به معرض گذاشته میشود تا مبادا خدای نخواسته از معجزات اسباب کشی بعضی از امام زاده های قانون (!) اساسی"خانه پدری" بی خبر بمونیم.
اما پیشایش به حضرات دویچه وله ای هاج و واج مانده در هفتخوان آخوندی "تعریف (!) مانع (!) و جامع (!) سکولاریسم" لامصب و به همه حقوق بگیران رادیوهای "فارسی زبان" متخصص در سرگرم کردن و گمراه کردن "شنوندگان عزیز"، پیشنهاد میشود هر چه زودتر به بندهای سه گانه اصل سوم قانون اساسی آلمان مراجعه بفرمایند؛ چرا که بلغور نکردن "رادیویی" اصل سوم قانون اساسی آلمان ، برای گذشتن از هفت تا پل صراط بحث شیرین "جدایی نهاد (!) اعتقادات رنگ و وارنگ دینی از نهاد اداره یک کشور" کافیه و... واللا به خدا مستحب هم هس!Artikel 3
(1) Alle Menschen sind vor dem Gesetz gleich
(2) Männer und Frauen sind gleichberechtigt
(3) Niemand darf wegen seines Geschlechtes, seiner Abstammung, seiner Rasse, seiner Sprache, seiner Heimat und Herkunft, seines Glaubens, seiner religiösen oder politischen Anschauungen benachteiligt oder bevorzugt werden
اصل سوم قانون اساسی آلمان
1- همه افراد در مقابل قانون برابرند.
2- مردان و زنان حقوق متساوي دارند.
3- مجاز نیست که هيچ فردی، به مناسبت جنسیتش، خانواده اش، نژادش، زبانش، زادگاهش، اعتقاداتش ، دیدگاههای مذهبي يا سياسيش، به طور مثبت یا منفی مورد تبعیض قرار گیرد.
……………….
molai@gmx.de
http://ramin-molai.blogspot.com
....................................................................................
ابراهیم یزدی: ما معتقد به جدایی نهاد دین از نهاد دولت هستیم!
دکتر ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی ایران از دوم تا پنجم دسامبر ۲۰۰۸ به منظور شرکت در یک کنفرانس میهمان دویچه وله بود. در این مدت فرصتی دست داد تا پیرامون مسائل بینالمللی و داخلی ایران با او به گفتگو بنشینیم.
دویچهوله: میپردازیم به انتخابات ریاست جمهوری آینده. آیا به نظر شما حاکمیت جمهوری اسلامی ایران، به عبارت دیگر آیتالله خامنهای، که از نظر بسیاری حاکمیت نظام برابر شده است با شخص آیتالله خامنهای، آیا ایشان تصمیم قاطع دارد که محمود احمدینژاد را در مقام ریاست جمهوری حفظ کند؟
ابراهیم یزدی: به نظر نمیرسد که مجموع حاکمیت، بویژه جریان راست افراطی که امروز قدرت بالاتر را در دست دارد، در مورد انتخاب مجدد آقای احمدینژاد به توافق رسیده باشد. البته طبیعیست که رهبری در ایران در میان این فراکسیونهای مختلفی که در گروههای راست وجود دارد، به گونهای رفتار بکند که تا آخرین لحظه، آن نظر نهایی و قطعی خودش را نشان ندهد، و بگذارد خود این پیامدها رفتارهای اقتصادی آقای احمدینژاد، اثرات خودش را ظاهر بکند. ولی من تردید دارم که آقای خامنهای در نهایت بخواهد از کاندیداتوری آقای احمدینژاد حمایت بکند.
دویچهوله: کاندیدای بدیل ایشان چه کسی میتواند باشد؟
ابراهیم یزدی: روشن نیست که چه کسی میتواند کاندیدای مورد نظر باشد. در جریان راست چندین نفر مطرح هستند. اما هنوز روشن نیست. در دقیقهی ۹۰ همهی اینها خواهند آمد. به نظر من، همهی اینها به صحنه وارد خواهند شد. اما کدامیک از اینها باقی خواهند ماند و کدامشان به نفع کاندیدای نهایی از صحنه بیرون خواهند رفت، بستگی دارد که در دقیقهی ۹۰ رهبری نسبت به چه کسی اظهار تمایل بکند. زیرا جریان راست خود را به نظر رهبری متعهد میداند و به تعبیر خودشان "ذوب در ولایت" هستند. بنابراین آنها مشکلی در این امر ندارند. علیرغم اختلافاتی که در درون خودشان دارند، در آن لحظهی آخر، در دقیقهی ۹۰ ، اگر رهبری نظر مثبت خودش را به کاندیدایی ابراز بکند، حال علنی و یا غیرعلنی، بقیه اعلام انصراف خواهند کرد.
دویچهوله: به نظر میآید در درون جبههی اصلاحطلبان حکومتی سه جناح حول سه روحانی، یعنی آقایان هاشمی رفسنجانی، مهدی کروبی و محمد خاتمی، شکل گرفتهاند. به نظر شما این جبههی اصلاحطلبان حکومتی برای انتخابات آینده ریاست جمهوری چه سیاستی را پیشه خواهند گرفت؟
ابراهیم یزدی: آقای کروبی حزبش را دارد، برنامهاش را دارد، آمده است و ظاهرا هم گفته است، "من به نفع هیچ کس کنار نمیروم". اما آقای خاتمی هنوز روشن نیست که آیا میآید یا نه. بعضی ازشواهد و قرائن میگوید که ایشان هرگز نخواهد آمد. ایشان در خلوت گفته است که با بودن این ساختار در داخل حکومت هیچ کاری نمیشود کرد. حتا جایی هم گفتهاند، اگر کسی میتواند در این مجموعه کار بکند، بیاید جلو، بسمالله.
آقای هاشمی وضعاش متفاوت است. آقای هاشمی در عین حال که رئیس مجلس خبرگان رهبریست، که باید ناظر بر عملکرد رهبری باشد، اما در موقعیتی نیست که بتواند این وظیفهی قانونی خودش را انجام بدهد، یا نتوانسته است و ملاحظاتی دارد. اما مشکل جبههی اصلاحطلبان اینها نیست. جنبش اصلاحطلبان پس از شکستی که خورد، نیامده علل شکستاش را بررسی و پیدا بکند.
جریان راست بعداز خرداد ۷۶ ، یعنی هنگامی که تمام فراکسیونهای جریان راست روی ناطق نوری توافق کرده بودند، ولی ناگهان شکست خوردند و خاتمی با پیروزی غیرمترقبهیی بر سر کار آمد، آنها آمدند علل شکست خودشان را بررسی کردند و متوجه شدند که این نظام انتخاباتی در ایران خیلی میتواند برای آنها دردسرساز باشد. آنها از آن تاریخ آمدند فعل و انفعالات و تمهیداتی فراهم کردند که بتوانند انتخابات را مدیریت بکنند.
من حالا خیلی مودبانه به زبان دیپلماسی میگویم «مدیریت»، یعنی در واقع بتوانند آن برنامههای خودشان را از این طریق پیاده بکنند. آقای احمدینژاد یک کوشش اولیه بود. اما به نظر من این قضیه ادامه پیدا میکند.
مجلس هفتم یک کار دیگر هم کرده است که نباید ازنظر دور داشت. یکی از اولین مصوبات مجلس هفتم این بود که سیصد میلیون دلار از ذخیره ارزی را که مجلس تصویب کرد، برداشتند دادند به بسیج. باید پرسید بسیج این پول را برای چه میخواسته، هزینه کند؟ آیا میخواسته است راه و جاده بسازد یا برای چه مقصودی؟ این پول را به بسیج دادند تا بسیج از نظر کمی توسعه پیدا بکند و توسعه هم پیدا کرده است. و امروز بسیج بهعنوان یک نیروی قدرتمند در دست جریانات راست است.
علاوه براین، کل این پروژهی پرداخت مستقیم یارانهها، که آقای احمدینژاد آورده، پشت این پروژه یک هدف سیاسی نهفته است. این پروژه اصلا اقتصادی نیست، هدفهای سیاسی دارد. درست است که فرمهای مختلفی را این ور و آن ور پخش کردهاند، ولی هیچ نهاد مستقل بیطرفی نظارت نمیکند که به این فرمهایی که خانوادهها پر کردهاند، چگونه رسیدگی میکنند. و یا این پرداخت مستقیم یارانهها به دست صاحبانش، یعنی به کسانی که نیاز دارند، چگونه خواهد بود؟ همهی شواهد و قرائن حاکی از این است که این یارانهها به به نوعی به دست نهادهای خودشان میرسد. یعنی نیروهایی که اینها زیرنظر خودشان داشتند، مثل سپاه و بسیج. این یارانهها را به آنها خواهند داد. خب معنای این کار چیست؟
وقتی آقای کروبی در ایران کاندیدا شد و وعده کرد که اگر من انتخاب بشوم یک چنین چیزی میپردازم، عدهای به او رأی دادند. این یک واقعیت است که عدهای به این خاطر به او رأی دادند. حالا در یک چنین مناسبات سیاسی − اجتماعی، یک نهاد قدرتمندی دارد آن پولها را میدهد. بنابراین آن نهاد، دارای این قدرت هست که در هر شرایطی بیاید از طریق همان روابطی که وجود دارد، به همهی گیرندگان یارانه وضع تکلیف بکند. بگویند هر بسیجی تکلیف دارد که خودش، برادرش، خواهرش، پنج نفر دیگر بروند به این شخصی که ما میگوییم رأی بدهند. و میروند رأی میدهند، هیچ تردیدی نداشته باشید.
بنابراین با یک برآورد محافظهکارانه، اگر شما تعداد بسیج را پنج میلیون تلقی بکنید، آنها با خانوادهشان بیست میلیون رأی مدیریت شده عرضه خواهند کرد. همان گونه که در انتخابات شورای شهر تهران در دور دوم عمل کردند و با کمتر از ۱۱درصد شرکتکنندگان، آنها توانستند با ۱۵۰هزار نفر، رای اول را در تهران در شورای شهر بدست آورند و این شورا را در دست بگیرند.
آنها با این مدیریتی که در آرای مردم اعمال میکنند، در انتخابات آینده هرکس را بخواهند به صحنه خواهند آورد و پیروز خواهند شد. مگر اینکه اصلاحطلبان بتوانند روی یک فرد توافق کنند و همهی نیرو را روی او متمرکز کنند. شاید موفق بشوند. صحبت من اما چیز دیگری بود. صحبت من این است که محافظهکاران از شکست سال ۷۶ به بعد آمدند تحلیلهایی کرده و برنامههایی را طراحی کردند. حالا این که موفق بشوند یا نه، من الان نمیخواهم بحثاش را بکنم. اما جریان اصلاحطلب نیامد این تحلیل را بکند که چطور شد، وقتی یک جریانی دو قوهی اصلی یعنی قوه مجریه و قوه مقننه را دارد، بازی را ببازد، و اشکال در کجا بوده است؟
در جلساتی که ما در نهضت آزادی داشتیم و خودمان این موضوع را بررسی کردیم، به این نقصی که وجود داشت، پی بردیم و اعلام هم کردیم. به همین دلیل هم در انتخابات ریاست جمهوری گذشته با آقای معین شرط و شروط کردیم. تحلیل ما این بود که جنبش اصلاحطلبی یک جنبش اصیل است. جنبش اصلاحطلبی یک ضرروت اجتنابناپذیر است. یعنی ما قبول داریم، تایید میکنیم که انحرافاتی صورت گرفته است ومیخواهیم این انحرافات را اصلاح بکنیم و اصلاحاتش را هم از طریق مسالمتآمیز و قانونی پیش ببریم. خب اگر چنین است، پس نقص جنبش اصلاحطلبی کجاست؟ جنبش اصلاحطلبی فاقد رهبریست. آقای خاتمی رییس جمهور اصلاحطلبی بود، ولی هیچگاه نقش رهبری جنبش اصلاحطلبی را نپذیرفت و یا نخواست و یا نتوانست بپذیرد.
برای روشنشدن منظورم مثالی میزنیم. مرحوم دکتر مصدق رهبر جبهه ملی بود، رهبر نهضت ملی بود. وقتی نخست وزیر شد، در عین حال که نخست وزیر بود، بعنوان رهبر جنبش ملی هم اعمالی انجام میداد که به تناسب رهبری باید انجام بگیرد، نه به تناسب نخست وزیر. مثال میزنم: وقتی جمال امامی اجازه نداد دکتر مصدق در مجلس حرفش را بزند، شلوغ کردند و سروصدا ایجاد کردند، دکتر مصدقی که گاهی اوقات غش میکرد و گاهی اوقات گریه میکرد، ناگهان مثل یک شیر آمد جلوی مجلس یک چهارپایه گذاشته و رفت بالای چهارپایه گفت، مجلس آنجاست که مردم هستند. خب ببینید یک چنین حرکتی طرف را در زاویه قرار میدهد. آقای خاتمی از این فرصت تاریخی چنین استفادهای نکرد.
در سال اولی که آقای خاتمی انتخاب شده بود، ما به ایشان پیشنهاد کردیم که به دانشگاه نیاید.گفتیم، خود مردم را بعنوان رییس جمهور منتخب به میدان آزادی دعوت کن. بگو مردم! شما من را انتخاب کردید، من میخواهم یک ساعتی به شما گزارش بدهم. برآورد ما این بود که در آن سال، در سال اول پیروزی، شاید یک میلیون نفر به میدان آزادی میآمدند. با آن نیروی مردمی و ملی، آن جریان راستی که حالا شکست خورده بود، بهکلی منزوی میشد. اما آقای خاتمی هیچ کاری نکرد. نه تنها او کاری نکرد، حتا نمایندگان اصلاحطلب مجلس ششم هم هیچگاه مثل نمایندگان جبهه ملی در آن دوران نیامدند مردم را دعوت بکنند که بیایید جمع بشوید ما میخواهیم به شما گزارش بدهیم. یعنی نقش رهبری را بهعهده نگرفتند.
اگر این تحلیل درست باشد، پس ما باید فکری برایش بکنیم. رهبری هم امری فردی نیست. هیچ فردی نمیتواند، هیچ حزبی هم به تنهایی نمیتواند رهبری را بدست گیرد. تنها یک ائتلاف از احزاب قادر به چنین کاری است. به همین دلیل وقتی از طرف آقای دکتر معین آمدند پیش ما که شما از ایشان حمایت بکنید، ما چند تا شرط گذاشتیم. یکی از شرطها تشکیل جبههی دموکراسی خواهی و حقوق بشر بود. ایشان هم بعد از کنکاشهای زیاد با گروههای مختلفی که با آنها کار میکردند، بالاخره پذیرفتند.
اما طی دوسالی که ما مرتبا جلسه داشتیم، نتوانستیم این را به تحقق برسانیم. حالا آقای خاتمی اگر میخواهد بیاید، خیلی خوب است. اما مهمتر از آمدن او، چگونه آمدنش است. ما حرفمان به ایشان این بود که شما در وضعیتی هستید، اعتباری دارید که میتوانید همهی گروههای اصلاحطلب را دعوت کنید و درواقع بشوید لولای یک چنین ائتلافی. این ائتلاف هم باید با این هدف باشد که بتوان یک نیروی سیاسی مقتدر بوجود آورد که در فرایند تحولات اثرگذار باشد. اگر این نیرو تشکیل بشود، چه آقای خاتمی در انتخابات موفق بشود و چه نشود، این نیروی سیاسی منجسم آنوقت میتواند کارایی داشته باشد. آنوقت ما میتوانیم، همانطور که در ایران هم در بعضی مصاحبهها مطرح شده، ساختار حقیقی را تغییر بدهیم. چون ساختار حقوقی یعنی قانون اساسی را بهم زدن یک مسئله است، اما اگر شما یک نیروی سیاسی منسجمی داشته باشید، میتوانید در تصمیمها، در روندها، در ساختار حقیقی یعنی در رفتار حاکمان اثرگذار باشید.
هنوز متاسفانه این چیزی که ما گفتهایم انجام نشده است. بنابراین مهمتر از این که آیا آقای خاتمی بیاید یا آقای کروبی یا هر کسی دیگر، این است که ما مشکل اصلاحطلبی را چه میبینیم و چه برنامهیی برای اجرای آن در دست داریم. به نظر من برنامههای اقتصادی آن اندازه پیچیده نیست. تقریبا میان اصلاحطلبان بر سر این که چه نوع برنامههای اقتصادی بایستی باشد، توافقهای ضمنی وجود دارد. در انتخابات ریاست جمهوری گذشته هم که من از طرف نهضت آزادی کاندیدا بودم، برنامهی اقتصادی با مشورت اقتصاددانان تنظیم کردیم. اما مهمتر از آن این است که چه برنامهی سیاسی ما میخواهیم داشته باشیم که بتوانیم بر فرایندهایی که در برابر ما قرار گرفتهاند، مقابله بکنیم و اثرگذار باشیم، و آن هم جز ایجاد یک جبههی فراگیر ائتلافی میان همهی نیروهای اصلاحطلب، چه خودی و غیرخودی، چه کسانی که در حاکمیت بودهاند و چه نبودهاند، غیر از این راه دیگری وجود ندارد. اما تا بحال، تا این زمانی که ما با شما هستیم، بهرغم همهی کوششها و تلاشها هنوز گامی در این زمینه برداشته نشده است.
دویچهوله: قرار است فردا پنج شنبه کنگره موسسان حزب کارگزاران سازندگی برگزار بشود. آیا از نهضت آزادی ایران هم دعوت شده است؟
ابراهیم یزدی: فردا دو کنگره تشکیل میشود. یک کنگرهی «کارگزاران سازندگی» است و دیگری کنگرهی «جبههی مشارکت». هردو اینها از ما دعوت کردهاند. هم از من بهعنوان دبیرکل نهضت آزادی ایران و هم از سایر دوستان و ازاعضای شورای مرکزی و دفتر سیاسی. خب من که نیستم تا بروم. ولی از طرف شورای مرکزی افرادی در هر دو کنگره شرکت خواهند کرد.علاوه براین طبق رسمی که ما داریم به این کنگرهها پیام میفرستیم. پیامی که ما برای کنگرهی بهعنوان مثال برای کارگزاران داشتیم و تهیه شده است و میرود، ما استقبال کردهایم از این گروهها، که از مرحلهی یک گروه فشار یا یک جریان محفلی به ساختار حزبی ارتقاء پیدا کردهاند. این که خود کارگزاران بیاید و کنگره تشکیل بدهد و بخواهد این مرحلهی انتقال یا جابجایی را از یک گروه سیاسی به یک حزب سیاسی تبدیل بکند، این را مثبت تلقی میکنیم. در نامهیمان هم به آنها گفتهایم، در مصاحبهها هم گفتهایم، که خوب است که آرام آرام اجماعی در ایران دارد بوجود میآید. اجماع میان همهی فعالان سیاسی در این زمینه که جمهوریت و دموکراسی بدون پیششرطش که تحزب باشد، امکانپذیر نیست.
بر این اساس، این که آقای کروبی حزب درست کرده است ما استقبال کردیم. این که حزب اسلامی کار کنگره میگذارد، استقبال کردیم. جبههی مشارکت، سازمان مجاهدین انقلاب و... همهی اینها را ما استقبال کردیم و میکنیم، حتا هنگامی که مؤتلفه اسمش را عوض کرد و ازهیات مؤتلفه به حزب مؤتلفه اسلامی و کنگره تشکیل دادند ما پیام فرستادیم. در یک جامعهی در حال انتقال، این تکثر خیلی طبیعیست. ولی اینکه خودشان را تعریف میکنند، شناسنامه پیدا میکنند، اینها همهاش مثبت است. در بخشی نیروها تغییراتی هم ایجاد شده، بویژه در میان اصلاحطلبان. اصلاحطلبان با دعوت از گروههای غیرخودی، به تعبیری که دهسال پیش بهکار میبردند، مثل نهضت آزادی ایران یا مثل شورای ملیـ مذهبیها، درواقع دارند اپوزیسیون را، دگراندیشان را و بطور کلی تنوع را برسمیت میشناسند. خب این خیلی مهم است. در گذشته چنین چیزی نبود. اصلا قابل تصورنبود که اینها بیایند وحاضر باشند مثلا با نهضت آزادی بنشینند. نهضت آزادی خط قرمز بود. اما حالا دعوت میکنند، مینشینند، و وقتی دعوت میکنند ما میرویم و استقبال میکنیم، و همهی اینها با حفظ مواضعمان است.
متأسفانه درایران ما یک اشکال ذهنی نسبت به دموکراسی داریم. میگوییم دموکراسی، اما ابزار و پیششرطهای دموکراسی را ما هنوز قبول نکردهایم. یکی از پیششرطهای دموکراسی این است که من تنوع در جامعه بشری را بپذیرم، من اپوزیسیون را برسمیت بشناسم، من آن را تحمل بکنم. علاوه بر تحمل و برسمیت شناختن، من آمادگی داشته باشم با آن هماهنگی و همکاری هم بکنم. خب چنین چیزی در ایران وجود نداشته است. وقتی میگوییم دموکراسی یادگرفتنیست، یعنی اینکه در میان اصلاحطلبان، بر اثر تجاربی که داشتهاند، فراز و نشیبها و پیروزیها و شکستهایی که داشتهاند، آنها یاد گرفتهاند که این مرزبندیها همهاش بیربط بوده است و باید این مرزها را برداشت. پس دعوت کردند. اما این کافی نیست! مؤتلفه هم باید به این نقطه برسد و مؤتلفه هم خواهد رسید.
دویچهوله: شما صحبت از دگراندیشان کردید. آیا نهضت آزادی ایران اعتقاد دارد که نیروهای سکولار هم میتوانند این آزادی فعالیت حزبی را داشته باشند؟ هرچند که خود نهضت آزادی هم، اگر درست فهمیده باشم، یک نیروی سکولار است، آنهم به معنای اعتقاد به جدایی دین از دولت.
ابراهیم یزدی: دو نکته را من تذکر میدهم. یکی راجع به موضع نهضت نسبت به سکولاریسم است. میدانید که سکولاریسم تعریف مانع و جامع ندارد. تعاریف گوناگون وجود دارد. ولی ما برای روشنشدن مواضع خودمان سه مقوله را ازهم جدا میکنیم. ۱) دین و سیاست، ۲) نهاد دین و نهاد دولت و ۳) دین و دولت. ما این هر سه را از هم تفکیک میکنیم.
دین و سیاست را نمیشود از هم جدا کرد. در هیچ کجا عملی نبوده است، نه در اروپا، نه در ایران و غیره. مردم با باورهایشان در سرنوشتشان شرکت و دخالت میکنند. اما نهاد دین با نهاد دولت دو مقوله است. ما به هیچ امتیاز یا حق ویژهای برای نهاد دین در دولت اعتقاد نداریم. روحانیون ایران هم میتوانند سازمان و حزب داشته باشند و مانند بقیه کاندیدا بدهند. ولی این که امتیاز ویژهای باشد و بگویند چون اسم جمهوری، جمهوری اسلامیست، پس روحانیون باید یک حق ویژه داشته باشند، خیر ما چنین چیزی را قبول نداریم.
در همین کتاب من که دوسال در محاق بود و اجازهی انتشار به آن نمیدادند، و موضوع آن روشنفکری دینی و چالشهای جدید بود، من این موضوع را آنجا مفصل توضیح دادهام. اما رابطهی دین و دولت چیزیست که باید درقانون اساسی تعریف بشود و آن هم چیزی فراتر از رابطهی دین و دولت است. در واقع باید مشخص شود که جایگاه فرهنگ ملی در قانون اساسی کجاست؟ چگونه میخواهد شکل بگیرد؟ در آنجا ما به همان اندازه که در قانون اساسی اول که زمان دولت موقت تصویب شد، آقای خمینی هم امضا کرد، هیچ رهبر و مقام و یا ولی فقیه در آن نبود و گفتند این همین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است، ما در آنجا فقط یک چیز را پذیرفتیم و آن این است که مجلس مقننه عین تجربهی مشروطیت نباید چیزی برخلاف باورهای مردم تصویب بکند. و نه فقط برخلاف باورهای دینی مسلمانها، بلکه مجلس مقننه نمیتواند چیزی برخلاف باورهای مسیحیان ایران هم تصویب بکند. اگر تصویب بکند، دچار دردسر میشود. کمااینکه الان در آمریکا دولت مشکلی دارد، بویژه که نیوکانها این مشکل را دارند و دولت بوش هم طرفدار آنها بود، و آن مسئلهی کمکهاییست که دولت به سقط چنین میکند.
خیلی از مسیحیان با این امر مخالف هستند. پس بنابراین رابطهی دین و دولت را باید قانون اساسی تعریف بکند و جز این ما چیز دیگری را نمیپذیریم. حالا اگر چنانچه کسی میخواهد یک قانون دینی را هم به مجلس بیاورد، خب بیاورد. اما آن را باید تبدیل به یک قانون مدنی کرد تا قابل اجرا باشد. زیرا آن خودش معنایی حقوقی دارد.
مثلا وقتی ما با لایحهی قصاص در مجلس اول برخورد کردیم، و آقای خمینی هم خیلی سخت معترض بود، من در صحبت با ایشان گفتم، وقتی شما یک لایحه به مجلس میدهید، این به چه معناست؟ یعنی اینکه طبق مقررات در مجلس باید موافق و مخالف صحبت بکند. شما نمیتوانید بگویید ما یک لایحه راجع به قصاص دادیم به مجلس، ولی هیچ کس حق حرفزدن ندارد. و اگر کسی حرف زد، برخلاف قرآن حرف زده است. کمااینکه بعد اگر شما دراثر تجربه آمدید دیدید این لایحهی قصاص شده است قانون قصاص و عملی نیست، کارایی ندارد و میخواهید عوضش کنید، شما قصاص قرآنی را دست نمیزنید، بلکه آن لایحه را میخواهید تغییر بدهید. بنابراین ما معتقد هستیم که حتا مقولات و مفاهیم دینی که میخواهد در سطح اجتماع به صورت قانون دربیاید، باید برود مجلس تبدیل به قانون مدنی بشود و پس از آن قابل اجرا خواهد بود.
اما در مورد روشنفکران سکولار، ما معتقدیم که اینها باید این حق را داشته باشند. کمااینکه در زمانی که آقای مهاجرانی وزیر ارشاد بود، کانون نویسندگان فرصت پیدا کرد و انتخاباتی کردند، نهضت آزادی ایران اولین و تنها گروهی بود که تجدید فعالیت کانون نویسندگان ایران را تبریک گفت. خیر، ما چنین اعتقادی را داریم. ما که آزادی را فقط برای خودمان نمیخواهیم. ما آزادی را برای همه میخواهیم، در چارچوب ضوابط و قوانینی که بالاخره در هر سرزمینی که شما زندگی بکنید قوانینی وجود دارد و شما باید آنها را رعایت بکنید.
حتا در آن جبههی دموکراسی خواهی و حقوق بشر که ما اساسنامه و میثاقش را تنظیم کردیم، ما آنجا اعلام کردیم که حتا گروههای لائیک هم میتوانند بیایند در این جبهه شرکت بکنند. منتها اینجا ما چون میخواهیم یک کار قانونی بکنیم، یک بند گذاشتیم که ما به قانون اساسی التزام داریم. گروههایی میتوانند بیایند به این جبهه بپیوندند که آنها هم به قانون اساسی التزام داشته باشند. متأسفانه در اینجا مرتبا یک خلط مبحثی صورت میگیرد که التزام و اعتقاد را قاطی میکنند. آقایون دست راستیها مدام به ما ایراد میگیرند که نخیر، شما باید به قانون اساسی اعتقاد داشته باشید. ما میگوییم اصلا اعتقاد در دل من است، شما که نمیتوانید برخلاف اصل ۲۳ قانون اساسی تفتیش عقاید بکنید که ببینید من چه باورم هست. نه، من اعتقاد ندارم. ولی میگویم التزام. التزام یک امر حقوقیست که همه باید به آن ملتزم باشند تا جامعه بتواند کار خود را پیش ببرد. بنابراین در آنجا هم ما راجع به دوستان و روشنفکران غیردینی و روشنفکران لائیک همین را آوردهایم که حداقل این است که هرکس میخواهد عضو آن ائتلاف بشود، ما نمیپرسیم دیناش چه هست، ولی میگوییم باید به قانون اساسی ملتزم باشد. از آنجا که یک سازمان قانونی میخواهیم درست بکنیم، بنابراین باید التزام داشته باشد.
دویچه وله
http://www.dw-world.de/dw/article/0,,3856244,00.html
07.12.2008
Subscribe to Posts [Atom]