14 August 2007

ولی فقیه، يك قانون اساسي متحرک، که عربی هم بلده!

توضیح المسایل آغاز "اصلاحات (!)" اصل یکم "قانون (!) اساسی" حکومت آخوندی
......... http://www.cyrusnews.com/news/fa/? .........
http://www.cyrusnews.com/news/fa/?mi=5&ni=24497



" این دولت توی دهن ما می زند!... دولت نهم" !

ا.ن. خارج از کشور عالیجناب سرخ ریش و شرکا
" . و ز "

http://www.roozonline.com/archives/2007/08/post_3573.php

سه شنبه 23 مرداد 1386 - 14 آگوست 2007
......................


".... با آيت الله ... امام جمعه موقت تهران مطرح شد: فقه سنتي پويا پاسخگوي نيازهاي زمان /

مدتها بود كه انديشه گفت وگو درباره فقه سنتي و اجتهاد جواهري را در ذهن خويش مي پرورانديم. منشأ اين فكر نيز، مطالعه منشورروحانيت حضرت امام بود كه در سوم اسفند سال 1367 … منتشر شده بود.
حضرت امام بواقع در اين منشور گرانمايه، نكات بسيار حائز اهميت و كليدي را مطرح كرده اند.
براي بررسي اين منشور و سؤالات متعددي كه به ذهن متبادر مي شود گفت وگوييصميمانه با آيت الله سيداحمد خاتمي امام جمعه موقت تهران داشتيم…

¤ حضرت امام(ره) در منشور روحانيت از فقه سنتي و پويا نام برده و برآن تأكيد كرده اند و فرموده اند: من معتقد به فقه سنتي و اجتهاد جواهري هستم و تخلف از آن را جايز نمي دانم. اجتهاد بايد به همين سبك باشد. لطفاً ويژگي هاي فقه سنتي و پويا را بيان فرمائيد... فقه در عرصه اداره كشور بايد براي همه ابعاد زندگي فردي و اجتماعي مردم و حكومت برنامه داشته باشد به طوري كه هيچ سؤالي بي پاسخ نماند و هيچ مشكلي غيرقابل حل نباشد…

-بله، در عرصه پزشكي، سياست داخلي و خارجي، ورزش و ساير عرصه ها…
¤ بنابراين وقتي حضرت امام فقه سنتي و پويا را مطرح كردند پويايي اين فقه مربوط به مسايل جديد مطرح شده مي باشد… چه عاملي باعث شد كه امام بر فقه سنتي پويا تأكيد كنند.چه كساني با چه ويژگي هايي غير از اين مي انديشيدند؟
.
- امام فرمودند: مي توان با همين فقه سنتي و اجتهاد جواهري پاسخگوي نيازهاي مردم و حكومت بود. بنابراين فقه سنتي به شيوه اجتهادي كه امام مطرح كرد توانسته است اسلام را زنده نگهدارد… در زماني كه امام اين منشور ارزشمند را صادر كردند شاهد جرياني بودند كه گرايش به كنار گذاشتن دين از عرصه حكومت را داشتند. همان جرياني كه اسم آن را سكولاريزم مي گذاريم رگه هايي از اين در جريان روشنفكري آن روز بود. كه اين برمي گشت به جدايي دين از سياست….

¤. لطفاً در خصوص ابعاد و مباني اجتهاد جواهري توضيح دهيد.

-. اولين مبنا تعهد در برابر كتاب و سنت معصومين (ع) است . فقيهي كه در عرصه فقه جواهري استنباط مي كند هنگامي كه رسيد به اينكه اين حكم حكم خداست يا معصوم اين دستور را صادر كرده، تسليم است… مثل اينكه شما وقتي به پزشك مراجعه مي كنيد و او چند آمپول و قرص به شما مي دهد نمي گوييد چرا اين تعداد است و كمتر و بيشتر نيست. چرا؟ آيا اين رفتار تسليم كوركورانه است؟… نه! مي گوييم ايشان متخصص اينكار است… حالا، تسليم در برابر پزشك كوركورانه نيست اما تسليم شدن در برابر خالق پزشك كوركورانه است؟!
دومين ويژگي فقه جواهري عبارت است از استنباط با ابزار بايسته … كسي كه بخواهد اجتهاد داشته باشد بايد با ادبيات و زبان عرب آشنا باشد، با تفسير آيات الاحكام آشنا باشد. با احاديث اهل بيت (ع) آشنا باشد بايد رجال حديث را بشناسد…. بايد به علم درايه آشنا باشد. حديث ضعيف و قوي را بشناسد… حتي فقيه بايد در حد نياز از هندسه، رياضيات، نجوم و ... مطلع باشد.
سومين نكته اين است كه فقه جواهري، فقه عرفي است… مثلاً، خانمي كه شوهرش مرده و او در عده وفات قرار دارد نبايد خودش را آرايش كند …

¤ بنابر اين فقه سنتي و اجتهاد جواهري مي تواند در هر زمان و مكان ظرفيت پاسخگويي به مسايل را داشته باشد.

- همين است. اينكه امام نقش زمان و مكان را در اجتهاد مطرح كردند در حقيقت بخشي از فقه جواهري است...

¤ در اينجا اين سوال مطرح مي شود كه نقش زمان و مكان در اجتهاد، آيا تاثير در احكام دارد يا تاثير در موضوعات؟

- آنچه امام(ره) مطرح فرموده اند و موردنظر فقها است اين است كه احكام غيرقابل تغيير است ولي موضوعات قابل تغيير است… تغيير حكم به تغيير موضوع خللي در جاودانگي احكام خدا ندارد.... آنچه خدا حلال كرده تا روز قيامت حلال است و آنچه حرام كرده تا روز قيامت حرام است .. بنابراين تغيير حكم با تغيير موضوع به معني بي ثباتي حكم نيست.

¤ چه راهكارهايي وجود دارد كه اجتهاد بيش از پيش جنبه عيني و عملي پيداكند و قدرت لازم براي برخورد مسلمانان با مشكلات قديم و جديد و نيز دشمنان را پيدا نمايد؟

-درعرصه احكام ما معتقديم نگاهي كه امام داشت، آن نگاه چنين بود كه فقه مي تواند يك آيين نامه زنده و قانون اساسي پويا و پرتحرك براي جوامع مسلمين باشد. فقه تئوري زندگي از ولادت تا وفات است. بايد روشن شود كه رسالت فقه آبادكردن قبر و قيامت انسان نيست.
فقه آمده تا هم دنيا و هم آخرت انسانها را آباد نمايد. تا اين بينش پيدا نشود نمي توان انتظار آن قدرت را داشت. امام از جانبداران اين فقه بود.

¤ شنيده ام كساني كه مخالف فقه حضرت امام بوده اند، كتاب هم نوشته اند و ...

- اگر به اول كتاب ولايت فقيه يا حكومت اسلامي نگاه كنيد آنجا مي فرمايند: اين نقشه صهيونيست ها است كه بگويند اسلام كاري به زندگي دنيوي و معيشت مردم ندارد... امام معتقد بود فقه برنامه زندگي انسان از آغاز تولد تا پايان حيات اوست. بنابراين فقه بايد اين آئين نامه را در ابعاد مختلف آن تدوين نمايد... من معتقدم كه رساله هاي عمليه هم اكنون بايد براساس مسائل مورد نياز نوشته شود. به همين جهت بايد جمعي از افاضل آشنا با فقه و خوش قلم دركنار هم بنشينند و از همين توضيح المسائل مسائل را استخراج كنند ... باز تأكيد مي كنم كه مسائل مورد نياز بايد دراين توضيح المسائل باشد و فتواي هر مرجع نيز درمسأله خاص، در اين رساله بيايد.

¤ امام درخصوص خطر تحجرگرايان و مقدس نمايان كه حامل روح اسلام آمريكايي هستند و در حوزه هاي علميه نيز نفوذ دارند، سخن گفته اند. كمي درباره ويژگي هاي اين افراد توضيح دهيد؟

- برداشت من از تحجر اين است كه كساني كه اسلام را دين زندگي ندانند، دين را از سياست جدا بدانند، برآن باشند كه دين را از حكومت جدا كنند، كساني كه تلاش در راه دين و آوردن دين به صحنه را برنمي تابند. اينها مصاديق تحجرند... دراين كشور همه كساني كه امام، قانون اساسي و ولايت فقيه را قبول دارند و به تعبير مقام معظم رهبري خودي اند را نمي توان جزو متحجرين ناميد... مثلاً در باب مصرف خمس در عصر غيبت 15 نظريه وجود دارد. فقيه دلايل متعدد را مي بيند و بعد نظر خودش را بيان مي كند... اين كه مقام معظم رهبري منشور اصولگرايي و خودي و غيرخودي را مطرح كرد گامي در جهت حذف خط بندي ها و جناح بندي هاي مصنوعي و غيرواقعي بود. اينكه آقا فرمود: هر كسي خط امام و ولايت فقيه و قانون اساسي را قبول دارد خودي است. يعني بايد روي محورهاي مشترك تاكيد كرد و روي محورهاي اختلافي نيز منطقي و استدلالي بحث نمائيم...- مقام معظم رهبري منشور اصولگرايي و خودي و غيرخودي را مطرح كرد ... فرمود: هر كسي خط امام و ولايت فقيه و قانون اساسي را قبول دارد خودي است... اگر همين الان يك محكمه اي بپا شد ... اگر جواب محكمه پسند براي اظهارنظرهايمان داريم، اين مي شود قول سديد...

¤ اين كه ما سفيد سفيد يا سياه سياه فرد و امور را ببينيم خيلي كار درست و منصفانه اي نمي تواند باشد... از اينكه در اين گفت وگو شركت فرموديد، از شما كمال سپاس و تشكر را دارم.

- من هم از شما و از دست اندركاران روزنامه مكتبي و وزين كيهان كه انصافاً مواضع روشنگرانه در مقاطع مختلف انقلاب دارد كه تأثير بسزايي در روشنگري جامعه دارد و تلاش داشته و دارند كه مواضع ارزشي داشته باشند تشكر مي كنم و برايتان از خداوند متعال آرزوي موفقيت دارم" !

کیهان بازجوی عزیز ام القرا
http://www.kayhannews.ir/860523/6.htm#other600
سه شنبه 23 مرداد 1386 - 14 آگوست 2007






<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]


نمایه ها و فهرست وب ایرانی

فارسی یاب وبلاگها و سایتها

لیست وبلاگهای ایرانیان در حهان

لینکستان

دایرکتوری اینترنت ایران

بهنویس Behnevis
فهرست وب سایت های ایرانی

Powered by Blogger

 

Subscribe to
Posts [Atom]

 
 

recently
Archives

public liability insurance uk

Get Free Shots from Snap.com