21 August 2007

یادآوری "نیم جو شرف " به همه مزدوران فارسی زبان بی بی سی صد

مری آپیک



برگرفته از "سین جیم " بی بی سیصد
با هنرمند تبعیدی، مری آپیک:
.........................................................

سین (!) :
"ولی الآن در داخل ایران هم اگر نگاه کنید خانمها توی تمام زمینه ها هستند، حالا ممکن است وزیر زن نباشد ولی الآن مثلاً تعداد دانشجویان دختر یا تعداد خانمهایی که در اداراتند یا خانمهای حرفه ای، پزشک، مهندس حتی اینها زیادتر شده برای اینکه میزان تحصیلات خانمها الآن بیشتر از میزان تحصیلات زنان در زمان گدشته است برای اینکه آنهایی هم که از خانواده های سنتی اند و چادر و حجاب دارند می توانند راحت از خانه بیرون بروند دانشگاه و درس بخوانند" !

پاسخ مری آپیک:
بله خوب فعالیت را قبول می کنم ولی مسئله اینکه نتیجه گیری کلی اش درجامعه ای که در آن خفقان هست برای زن و آزادی نیست، برای زن حتی اگر دکتر و مهندس هم باشد مسائلی که باید با آنها در روز در جریان باشد در جریان مسائل روزمره اینها، همه توقفهایی است ولی خوب مسائل فقط اینها نیست، صحبت مسئله شرعی و اسلامی و قانونی است از طریق اسلام یعنی حقوق زنان، یعنی حقوقی که زنان دارند، مسئله یک چشم و دو چشم، دو حرف زن در مقابل یک حرف مرد، حقوقی که زن دارد از نظر ازدواج و طلاق، کودک، ارث، یعنی هیچ نوع حقی برای زن قائل نمی شوند. یکی از وحشتناکترین اتفاقاتی که دارد در ایران می افتد به غیر از مسئله زهرا کاظمی که در نمایشنامه من هم هست، مسئله سنگسار کردن زنان است برای مسائل ناموسی که قسمتی است که در نمایشنامه من با آن برخورد مستقیم داشتم و قدم به قدم این مطلب را به جلو بردم با صحنه پردازی بسیار زیبایی که مجموعه ای است از رقص و گفتار و اینها. چطور اصلاً می شود تصور کرد که عده ای بتوانند که این کار را انجام بدهند یعنی انسان بتواند که همچنین کاری را انجام بدهد، که زنی را که از نظر ناموسی رابطه ای داشته باشد با مردی دیگر، چالش بکنند و عده ای روایاتی از اسلام بگویند و کلامی از قرآن و بعد سنگها را پرتاب کنند روی این زن و بعد این زن را بکشند.

سین (!) :
مخالفت شما این است که چرا اصلاً سنگسار توی قانون هست یا اینکه چرا اجرا می شود؟ چون در قانون اسلام سنگسار هست ولی قوه قضائیه دستور داده است که این حکم اجرا نشود و گویا تنها موردی که اخیراً و پس از چند سال توقف سنگسار از ایران گزارش شد، بر خلاف خواست مقامات قضائی بوده و قاضی ای هم که این حکم را اجرا کرده مورد بازخواست قرار گرفته است. اعتراض شما پس به این است که چرا اصلاً همچنین قانونی هست؟

پاسخ مری آپیک :
بله، چرا همچنین قانونی هست و شما می گویید که اجرا نشده، تا آنجا که من می شنوم هنوز ادامه دارد. هنوز زنانی هستند توی خط که منتظرند سنگسار بشوند، بنابراین قانون این را حکم کرده الآن ما چیز تازه ای دیدیم که برای من خیلی جالب بود که قانون شرعی می گوید که اگر به زنی تجاوز بشود که همان مسئله نازنین است، حکم اعدام بهش تعلق می گیرد اگر مردی را بکشد در دفاع از خودش که در دنیا همچین چیزی وجود ندارد چون اگر دفاع از خود باشد آزاد می شود و اگر با آن مرد بخوابد سنگسار می شود، بنابراین اگر زنی مورد حمله تجاوز قرار می گیرد باید بمیرد.

سین (!) :
شما بیشتر فعالیتهایتان در زمینه این است که این نقطه ضعفها را منعکس بکنید و به مردم در غرب آگاهی بدهید که این کارها انجام می شود. ازنظر شما در غرب آنهایی که آگاه می شوند چه کاری می توانند بکنند که جلوی این کارها را بگیرند؟...
.............

بی بی سی صد : "مری آپیک و فعالیت برای زنان ایران از لس آنجلس"
http://www.bbc.co.uk/persian/iran/story/2007/08/070814_mf_apik.shtml
سه شنبه 14 اوت 2007 - 23 مرداد





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]


نمایه ها و فهرست وب ایرانی

فارسی یاب وبلاگها و سایتها

لیست وبلاگهای ایرانیان در حهان

لینکستان

دایرکتوری اینترنت ایران

بهنویس Behnevis
فهرست وب سایت های ایرانی

Powered by Blogger

 

Subscribe to
Posts [Atom]

 
 

recently
Archives

public liability insurance uk

Get Free Shots from Snap.com