29 June 2006

اهٌم مذاکرا ت حقوق بشری "مخترع" ایرانی منشور حقوق بشر و يورگن هابرماس فيلسوف

چشم انداز"حقوق" بشری "خودی ها" –88

امروز (چهارشنبه ۷ تيرماه) اكبر گنجى نويسنده و روزنامه‌نگار معترض ودگرانديش، در شهر مونيخ… با يورگن هابرماس فيلسوف سرشناس آلمانى ديداركرد

اكبر گنجى: با آقاى هابرماس امروز از ساعت ۴ تا ۶ بعدازظهر ديدار داشتم. بطور مفصل با هم گفتگوكرديم.

موضوع مركزى گفتگوى شما بيشتر چه چيزهايى بود؟

اكبر گنجى: ايشان در مورد وضعيت ايران از من سوالاتى كردند كه…ما چه برنامه‌هايى داريم، چه كارهايى را مى‌خواهيم انجام بدهيم و من در تمام اينزمينه‌ها بطور مبسوط براى ايشان وضعيت را شرح دادم.

آيا آن انتظارى را كه از اين ديدار داشتيد، برآورده شد؟

اكبر گنجى: بله ! گفتند با من در ارتباط باش و وضعيت خود را به من اطلاع بده .

آيا آقاى هابرماس از آنچه كه در زندان برشما گذشته بود، اطلاع دقيقى داشت؟

اكبر گنجى: بله، بله… وايشان خيلى ابراز نگرانى مى‌كرد از اينكه به هنگام بازگشتم به ايران چه وضعيتى پيداخواهم كرد و مى‌گفتند "بسيار مواظب باش "

فكر مى‌كنيد با توجه به اينكه يورگن هابرماس بيشتر درگير مسايل نظرى‌ست و مسايل مشخص را هم در مقياس و ابعاد بسيار وسيعى مى‌بيند، اصولا مى‌تواند شناخت دقيقى ازوضعيت ايران داشته باشد؟

اكبرگنجى: به هر حال اطلاعات جزيى ايشان ندارد، ولى ايشان شگفتى خودشان را ازديدارى كه از ايران داشتند، از جامعه روشنفكرى ايران، از نسل جوان ايران، از اينكه آثارشان به فارسى ترجمه شده و روشنفكران ايرانى از افكار ايشان مطلع‌اند، ابرازمى‌كردند.

در ديدارتان با آقاى هابرماس چه جمله‌اى از فيلسوف سالخورده شنيديد كه بيش از ديگرگفته‌هايش براى شما جالب بود، يا شايد براى شنونده‌هاى ما بتواند جالب باشد؟

اكبر گنجى : به هر حال بحثهاى زيادىدر حوزه بسيار بسيار وسيعى داشتيم. ولى ايشان بسيار محبت كردند. حمايتى كه ايشان ازجنبش دمكراسى‌خواهى ايران بارها و بارها اعلام كردند و جملاتى كه در اين باره گفتند، بسيار مرا در اين ديدار شرمنده كرد.

بيشتر آقاى گنجى گفتگوى‌تان با آقاى هابرماس بر سر مسايل نظرى بود و يابر سر مسايل مشخص ايران؟

اكبر گنجى: بيشتر بر سر مسايل مشخص ايران بود كه الآن وضعيت حقوق بشر، وضعيت سياسى ايران در چه وضعيتى‌ست، چگونه اين دولت جديد روى كارآمده، در زمينه هسته‌اى، در زمينه هولوكاست و ديگر زمينه‌ها و … من هم بطور مفصل دراين زمينه‌ها با ايشان گفتگو كردم ..

حالا آيا خود آقاى هابرماس موضع مشخصى را در خصوص مسايلى كه مطرح كرديد، از جمله درمورد مسئله مثلا هولوكاست و يا مسئله هسته‌اى ايران گرفتند؟

اكبر گنجى: در اين زمينه‌ها سوالاتى كه مى‌كردند و ما پاسخ مى‌داديم …و گفتند كه تمام اين نظراتى كه شما مى‌گوييد را قبول دارم، يعنى نظرات ما را قبول مى‌كردند .

حالا آقاى گنجى احساس مى‌كنيد كه از يك حمايت معنوى نيرومند بهره‌مند شده‌ايد؟

اكبر گنجى: اين آغاز راه است... اين سفر ادامه دارد و در كشورهاى ديگر هم با روشنفكران بنام جهان ديدار خواهيم داشت و انشااله بطور شفاف اين را با مردم ايران در ميان خواهيم گذاشت.

معمولا آقاى گنجى، هر كسى پيش از ديدارش با يك شخصيت بخصوص با شخصيتى سرشناس مثل آقاى هابرماس، تصور خاصى از آن فرد دارد. شما بعد از ديدارتان، اين تصور را چگونه يافتيد؟ آيا تغييرى كرد؟ آيا تقويت شد؟

اكبر گنجى: در تمام مدت ملاقات ايشان وخانمشان حضور داشتند و بسيار محبت كردند، بسيار صميمى و ساده با ما ديدار كردند،ابراز محبت كردند و آن سادگى و محبت و برخورد خودمانى ايشان با ما، من را بسيار تحت تاثير قرار داد … بسيار محبت كردند و علاقه بسيارى از خودشان نشان دادند براى مسايل ايران، بسيار توجه دارند به مسايل ايران و گزارش مى‌دادند كه با افراد ديگرى ازايرانيان ملاقات داشته‌اند.

رادیو دویچه وله
7 تير ۱٣٨۵ - ۲8 ژوئن
http://www2.dw-world.de/persian/interviews/1.187590.1.html



غلط نکنم نوبل صلح امسال را یا می دهند به گنجی یا خاتمی، من پیشنهاد می کنم آقای خاتمی چند ماهی به ایران نیاید و به همین کار ارزشمندی که دارد انجام می دهد مشغول باشد. …خاتمی در اسپانیا گفت: « رابطه ای میان اسلام و تروریسم وجود ندارد.» وی که به محور خبری نشست اتحادیه اروپا تبدیل شده است، اعلام کرد: « اسلام هراسی در غرب گسترش یافته است.»

ا..ن آقا
" . و ز" ا.ن لاین
http://roozonline.com/03satire/012114.shtml





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]


نمایه ها و فهرست وب ایرانی

فارسی یاب وبلاگها و سایتها

لیست وبلاگهای ایرانیان در حهان

لینکستان

دایرکتوری اینترنت ایران

بهنویس Behnevis
فهرست وب سایت های ایرانی

Powered by Blogger

 

Subscribe to
Posts [Atom]

 
 

recently
Archives

public liability insurance uk

Get Free Shots from Snap.com