05 February 2006

چشم اندازحقوق بشری حکومت "خودی ها " / 27

"بهزاد نبوى: چه مى خواستيم؟
"شعار اصلى همان استقلال، آزادى، جمهورى اسلامى بود... يك حكومت مستقل، آزاد، مردمسالار و دموكراتيك... مردم از استقلال، آزادى، جمهورى اسلامى اين را مى فهميدند... در خبرگان قانون اساسى هم ... يك عده با آمدن ولايت فقيه در قانون اساسى مخالف بودند و يك عده موافق... بعد از پيروزى انقلاب گروه ها و جريان هاى سياسى به فكر «چه بايد كرد» افتادند... به طور مثال در روزهاى آغازين پس از پيروزى انقلاب كسى مفهوم جمهورى اسلامى را به درستى نمى دانست، تنها پس از تصويب قانون اساسى جمهورى اسلامى يك مفهومى پيدا كرد و تعداد مخالفان با آن زيادتر شد... فكر كنم گروه پيكار چند روز پس از پيروزى اطلاعيه اى داد كه« انقلاب مرد، زنده باد انقلاب». آنها معتقد بودند كه اين انقلابى نيست كه در پى آن بودند و نظير برخى گروه هاى ماركسيست و مجاهدين خلق، حداكثر آن را يك انقلاب بورژواى دموكراتيك مى دانستند... قبل از ۲۲ بهمن هنگامى كه شعار جمهورى اسلامى داده مى شد، كمتر كسى مى فهميد كه جمهورى اسلامى يعنى چه؟ بعد از ۲۲ بهمن اولين برخورد از اينجا آغاز مى شود كه امام مى گويد سلاح هاى خودتان را تحويل دهيد، مردم عادى آوردند، اما برخى گروه هاى چپ و مجاهدين خلق نياوردند. آنها سلاح هاى خود را از پادگان ها برده بودند و چون اين انقلاب را قبول نداشتند، حاضر به تحويل سلاح ها نبودند، آنها معتقد بودند يك انقلاب مهمتر در پيش دارند. اولين اختلاف از اينجا شروع شد. در مقابل كسانى هم كه حكومت مى كردند قصد داشتند همه قدرت را در دست بگيرند، بالطبع فشار آورند تا سلاح ها را بگيرند... ما شاهد آن بوديم كه شهيد بهشتى به عنوان يك عضو شوراى انقلاب و يك فرد نزديك به امام در صدا و سيما به همراه فرخ نگهدار و بنى صدر و... ميزگرد تشكيل مى دهد. ولى بعد كم كم اسلحه حرف آخر را مى زند و ديگر امكان تشكيل ميزگرد به وجود نمى آيد.

البته من در مجموع حركت انقلاب و نظام بر آمده از آن را در سال هاى آغازين انقلاب تاييد مى كنم... زمانى كه خاتمى شعارهاى خودش راكه بخشى از همان شعارهاى اصلى انقلاب يعنى، آزادى و جمهورى اسلامى بود مطرح كرد ديديم مردم از او استقبال كردند، مانند استقبالى كه از امام كردند، اين نشان مى دهد كه مردم اگر كماكان شعار استقلال، آزادى و جمهورى اسلامى به معناى واقعى كلمه داده شود و بر روى آن ايستادگى شود، در صحنه باقى خواهند آمد. البته مردم از همه اين شعارها در نهايت، زندگى بهتر مى خواهند... احساس كردند در ۸ سال آقاى خاتمى به آن زندگى بهتر نرسيدند و مايوس شدند... امروز اگر مردم احساس كنند كه وعده هايى منجر به زندگى بهتر مى شود، حمايت خواهند كرد. البته بهتر هم تعريف گسترده دارد و فقط منتهى به نان و آب نمى شود، چون قبل از ۲۲ بهمن ۵۷ وضع نان و آب مردم به نسبت خوب بود.

اسلامى كه دولتمردان امروز برخى تلاش مى كنند بر كشور حاكم شود... همان تئورى است كه مى گويد مردم يك بار انقلاب و بيعت كردند و پس از آن ديگر كاره اى نيستند. اسلام اين آقايان مى گويد جمهوريت اصالت ندارد و مشروعيت حكومت از جاى ديگرى گرفته مى شود و اسلام انقلاب همين بوده است. اگر واقعاً چنين بوده، ما و بسيارى از مردم متوجه نشده ايم و اشتباه كرده ايم.

اگر اسلام انقلاب همين اسلامى باشد كه مسئولان جديد مطرح مى كنند، به نظر من خيلى از مردم اشتباهاً انقلاب كردند! "

بهزاد نبوى
امروز ا.ن لاین
شنبه 15 بهمن ١٣٨۴ – 4 فوريه ٢٠٠۶
http://www.emrouz.info/archives/2006/02/00238.php





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]


نمایه ها و فهرست وب ایرانی

فارسی یاب وبلاگها و سایتها

لیست وبلاگهای ایرانیان در حهان

لینکستان

دایرکتوری اینترنت ایران

بهنویس Behnevis
فهرست وب سایت های ایرانی

Powered by Blogger

 

Subscribe to
Posts [Atom]

 
 

recently
Archives

public liability insurance uk

Get Free Shots from Snap.com